Friday, March 20, 2009

Di pergunakan atau Mempergunakan

Part 4 ni aku belajar etika. Salah satu teori dalam etika adalah teori kant. Teori ni minta kita supaya berbuat sesuatu yang baik kerana niat kita yang baik. Dan bagi beliau, niat yang baik tidak akan berakhir dengan sesuatu yang tidak baik. Kita tidak boleh mengawal kesan daripada aksi kita, tetapi kita boleh mengawal niat kita. Dan katanya lagi, kita tidak boleh mempergunakan orang lain, dan kita tidak boleh membiarkan diri kita di pergunakan oleh orang lain.

Adakah teori ini berfungsi?
Bagi aku,aku suka untuk membincangkan tentang teorinya yang terakhir iaitu kita tidak boleh mempergunakan orang lain, dan tidak boleh membiarkan diri kita di pergunakan oleh orang lain.
Dalam dunia yang serba moden dan bergerak dengan pantas ini, kebanyakan orang menggunakan teori etika egois. Mempergunakan orang lain sebagai batu loncatan atau untuk kepentingan diri sendiri bagaikan sesuatu yang biasa. Bertentangan dengan teori kants.

Aku sendiri banyak mengalami pengalaman di pergunakan dan mempergunakan orang lain.Tapi dalam dunia ni mmg banyak orang yang suka mempergunakan orang lain. Mungkin aku ni terlalu baik hati kot. Sehinggakan orang boleh pijak kepala aku.Aku memang suka berbuat baik,tapi orang memang suka ambil kesempatan.Aku senang kalau boleh tolong orang. Tapi orang lain hanya akan berbuat baik dengan aku bila diorang inginkan sesuatu jer.Sebab diorang ni egois.

Aku tak sampai hati nak mempergunakan orang lain. Tambah2 pulak kalau hal yang berkaitan dengan duit. Aku lebih rela mati kering. Bagi aku perlu ada timbal balas. Itu lebih adil.
Tapi dalam dunia ni ada jugak manusia yang berhati batu, muka tebal, dan segala2nya yang berkaitan. Memang la kadang2 kita patut untuk bersikap kejam tapi kita perlu untuk melihat keadaan dan situasi supaya kita tidak menganiayai orang lain.

Adakah sifat baik hati itu sudah tidak relevan lagi? Atau manusia perlu untuk bersikap kejam dan ego semata-mata untuk bergerak seiring dengan kemajuan dan kemodenan dunia?
Semuanya terletak pada hati untuk menilai dan minda untuk menentukan samaada kita cenderung ke arah mana.Tidak guna jikalau kegeniusan tahap tertinggi tapi kemanusiaan pada tahap yang paling teruk.

1 comment:

  1. N3 ni bagus untuk membuat orang yg suka mempergunakan orang lain berpikir panjang... juga pada mereka yg pernah dipergunakan agar berhati2 di masa depan...tq sebab sudi kunjungi my blog

    ReplyDelete