Monday, March 9, 2009

Tengok peNDapat koWang leh Pakai x..

1-Nak tanya pendapat uols guys,kalo kiter ader sesuatu yang nak di luahkan(bukan cintan cintun)melibatkan perasaan,hati,relationship,cmner ek?Tulun bagi pendapat ek..

2-Pastuh satu lagi.Kisah2 lama yang old skool nyer,patut x kiter simpan lagi? Bermaksud kalo dendam xberkesudahan,kalo kenangan manis kenang sampai mati, kalo benci bermusuh sampai mati..

3-Camana cara terbaik untuk berkomunikasi or berhubung secara tersirat ngan orang yg agak2 blur? Susah lorh.. kalo cakap terang2 terasa,cakap kita otak jahat,kalo cakap selindung xpaham..

4-Pastuh lagi satu,bagaimana cara terbaik untuk memaafkan org?N cara untuk mintak maaf?Kalo buleh boir lew win-win situation..

3 comments:

  1. jawapan untuk persoalan-persoalan di atas:

    1) kalau ada sesuatu nak diluahkan sama ada ianya melibatkan perasaan, hati dan relationship, luahkan saja melalui kata-kata(berkomunikasi secara lisan)sbb orng lebih menghargai kamunikasi secara 'face-to-face'. Buang segala rasa malu, segan dan ego. Berterus terang je melalui lisan tp pilih la masa yg sesuai. Pastu kawal emosi, jadi seorng yg peramah, telus, professional dan tunjukkan muka yg meyakinkan. Berkomunikasi dengan santai, jd xde la tension sngt(maksudnya luahkan dengan cara santai). Guna je kaedah 'diplomacy'...huhuhu

    2) Buang rasa dendam jauh-jauh. amalkan je konsep 'buang yang keruh ambil yang jernih', 'yang sudah tu sudah'. Rasa dendam tu mmg xleh lari dlm hidup. Apa kata lupakan je rasa dendam tu sbb rasa dendam kadang2 akan menjadi halangan untuk kita bersosial dengan orng lain sbb pengalaman hidup akan membuatkan kita merasakan orang lain sama dengan orang yang kita 'dendam'. Dendam akan buat kita stress. Jadi lupakan je dendam.

    3) Jangan berkomunikasi secara tersirat dengan orang yang blur, nama pun blur...kalau dengan lelaki, berkomunikasi je secara terang-terangan, ringkas dan terus kepada tujuan asal sbb biasanya lelaki xsuka cakap berbelit2 dan tersirat ni. kalau ngan perempuan, cakap biar berlapik skit tp bg penerangan yg agak terperinci skit...

    4) Mmg agak susah utk maafkn orng terutamanya bila dikhianati, difitnah atau dianiaya tp apa salahnya klau kita memaafkn orng sbb memaafkan bukan bermaksud kita terus melupakan apa yg pernah terjadi, cuma kita transferkn ia ke bhgn 'recycle bin' dlm kepala sehingga kita hmpr tidak ingat bahawa sesuatu tu pernah berlaku kt kita. Cara terbaik utk memaafkn ialah b'pegang je pd pepatah ni 'orng bodoh tidak akan memaafkan orang lain apatah lg melupakan, orng naif akan memaafkn dn melupakan tp orng pintar akan memaafkn tanpa melupakan', maksudnya jdlah orng yg pintar sbb orng yg pintar akan memaafkn orng lain tp tdk melupakan sbb mereka akan belajar dari kesalahan orng lain. Cara untuk mintak maaf ialah buang rasa takut, jangan takut utk berdepan dgn segala kemungkinan, buang rasa malu n ego dan last sekali 'jangan berlagak mcm xde apa2 b'laku', kalau salah mengaku je salah, kn senang...pedih hati klu ada musuhhhh....percayalaaaa...

    ReplyDelete
  2. wah!!!! detail n terperinci penerangannyer...

    ReplyDelete