Sunday, March 29, 2009

Marah Tapi Sayang, Benci Tapi Rindu..

Ini bukan tulisan berjiwang karat. Tapi penulisan berdasarkan realiti hidup.

Persimpangan di lema, di telan mati emak, di luah mati bapak, dan beberapa lagi peribahasa dan ungkapan yang dapat menggambarkan entry di atas. Kita semua pasti akan merasai dan melalui pengalaman tersebut. Cuma bezanya, sejauh mana paras di lema itu dan cepat atau lambat ianya menjengah hidup kita.

Kebiasaanya, situasi ini akan melibatkan orang yang rapat dengan kita dan seseorang yang kita sayang. Selalunya kita tidak akan mengjangkakan perkara ini akan berlaku. And the best thing perkara ini datangnya dari orang yang rapat dengan kita. Yang pasti perkara itu amat pedih dan payah untuk kita telan. Persoalan yang timbul adalah situasi yang menimbulkan perkara di atas. Atau lebih tepat peristiwa yang membawa kepada di lema.

Apa yang dapat saya perhatikan dan simpulkan di sini ada beberapa faktor dan sebab:
1) angkara orang ketiga atau batu api
2) menikam dari belakang
3) fitnah
4) dengki
5) sebab-sebab peribadi
6) kepentingan diri
7) mental, kecelaruan minda, dual identity
8) dan banyak lagi

Dan yang pasti amat payah dan susah untuk kita mengambil keputusan sebagai jalan keluar kepada di lema ini. Kadang-kadang perasaan dan emosi yang akan mengawal situasi. Sebagai akibatnya hilanglah pertimbangan dalam membuat keputusan, tidak adil dan berpihak (bias), dan mungkin juga akan mengaburi kebenaran.

Kepada sesiapa yang melalui dan terlibat dalam situasi ini perlu untuk muhasabah diri. Cari solusi yang terbaik tanpa mengikut emosi. Seboleh-bolehnya biarlah win-win situation. Accurate and reliable information amat perlu.

1 comment:

  1. hum itulah pasal.. ungkapan ni memang tepat sekali.. kiter ader banyak pengalaman..

    a) Marah tapi sayang...

    CTH : marah betoi kat kengkawan yang kadang2 selfish.. tak hargai usaha kita.. tapi dlm masa sama kiter tetap syg kawan kiter sebab bila jadi perantau ni.. kawanlah tempat mengadu kan.. so kepada kawan-kawan yang terasa diri anda kengkadang selfish tu ingat-ingatlah erg.. tak ader maknernyer selfish tu.. simpan ajer lah.. kita hidup under one roof... aper jadi tanggung samer2.. berat same dipikul.. ringan sama dijinjing...

    b) benci tapi rindu..
    ha.. ungkapan ni sesuai untuk aku n botak tue.. dier nyer jeles tahap maharaja.. kengkadang meluat raser2. ari2 pun nak gaduh.. msg lambat salah, terus terang salah.. semua salah benci betul.. tapi kalau dah gaduh, malam tak dapat tidur plak.. rindu,, so kenalah tolak benci,, angkat fon, dail number yang tersayang.. hahahahahah

    ReplyDelete