Monday, March 9, 2009

Maulidurrasul 1430

1-12 Rabuiawal 1430 bersamaan 9 Mac 2009 ulang tahun kelahiran Junjungan besar kita-Nabi Muhammad S.A.W. Sedekahkan Al-Fatihah untuk baginda..

2-Kita di galakkan untuk menyedekahkan selawat kepada baginda.Persoalannya,Kenapa pada hari ni jer? Sedangkan kita boleh melakukannya setiap hari dan hampir saban waktu.Itulah silapnya orang kita.Jika penyanyi tersohor dunia di kenang, di puja, sehinggakan berhabis untuk itu.Sedangkan,insan tersohor,role model kepada semua insan di dunia tidak di hiraukan.
Silapkah orang kita?

3-Lazimnya,pada hari sambutan ini di adakan aktiviti2 ceramah dan keagamaan di masjid2 ataupun di surau2 dan tidak kurang juga yang mengadakan secara persendirian. Persoalanya,berapa keratkah manusia yang hadir pada majlis seperti ini. Berapa keratlah golongan muda mudi yang sudi hadir.Jika di bandingkan dengan konsert2,karnival,ujibakat nyanyian,berduyun manusia yang hadir..Silap lagikah orang kita?

3-Penulis pun bukan baik sangat. Tetapi muhasabah diri itu perlu supaya kita tidak jauh melencong dari landasan yang sepatutnya. Sama2 kita bermuhasabah dan perbaiki diri ke arah kebaikan. Salam Maulidurrasul 1430.

-DeaN-

1 comment: