Tuesday, January 6, 2009

Unqualified Student. Salah Siapa?

Hari ni my 2nd day bukak blog. Dalam kelas international relation tadi, serius aku tak faham sangat apa yang En. Mujibu ajar. Ni sebab lack of knowledge. Tak banyak membaca tentang hal2 yang terjadi di luar lingkup Malaysia. Natijahnya dalam kelas, pasang telinga, bukak mata, nganga mulut, tunggu orang suap.

Benda ni lah yang selalu terjadi kepada student2 IPTA di Malaysia terutamanya kaum Melayu. Bukan niat untuk menidakkan segelintir student Melayu yang memang sentiasa peka, aware dan yang seangkatan dengannya. Tetapi kehadiran mereka hanyalah di wakili persen yang kecil (sekadar anggaran). Dan selebihnya IPTA di Malaysia hanya di penuhi dengan student yang masih galak bermimpi, khayal dalam dunia cinta monyet, leka dalam mengejar impian dan cita2 tanpa ada setitis keringat yang gugur kebumi. Ibarat seperti Mat jenin. Memang ini yang terjadi di kalangan students Melayu masa kini. Kita tidak boleh menidakkan perkara ini hanya dengan mendedahkan kejayaan2 segelintir golongan yang di sebut di atas tanpa melihat kepada golongan yang sebaliknya iaitu golongan yang menamatkan pengajian tetapi tanpa kecemerlangan, kemilangan dan terbilang.

Ini juga punca kenapa kadar pengangguran di Malaysia amat tinggi. Kepada siapa hendak di tuding jari apabila hal ini berlaku? Selalunya kesalahan ini akan di pikul oleh students itu sendiri. Tapi apabila di hitung, di congak dan dihisab apa puncanya student Melayu menjadi begitu malas, dan hanya mengharapkan bantuan dan pertolongan. Tentu ianya berpunca daripada didikan di rumah. Iaitu ibu bapa, adik beradik, datuk nenek serta orang2 di sekeliling yang mempengaruhi dalam pembentukan sahsiah.

Apabila dipanjangkan lagi kenapa ibu bapa memberi ajaran sedemikian rupa terhadap anak2 mereka, kerana mereka mengikut contoh daripada ibu bapa mereka dan begitu seterusnya. Jika dihitung sampai 7 keturunan belum tentu kita jumpa penyebabnya. Secara pukal dapat disimpulkan semua yang terlibat memainkan peranan penting. Tiada siapa yang salah. Tetapi jika ingin menuding jari, kesalahan total harus di tujukan kepada pemimpin terdahulu yang bertanggungjawab dalam menentukan hala tuju orang Melayu. Kononya merekalah yang mewakili orang Melayu, membela nasib orang Melayu. Tanpa mereka sedari, mereka telah menggula-gulakn orang Melayu sehingga orang Melayu telah lupa bahawa mereka perlu untuk survive. Pemimpin2 ini yang telah membentuk masyarakat Melayu yang selesa dalam comfort zone mereka tanpa perlu untuk berusaha sedaya upaya.

Dan mungkin sebab ini jugalah, segala gejala sosial di Malaysia samada maksiat, pergaulan bebas, dadah, dan sebagainya, kaum Melayu di wakili percent yang tinggi. Orang melayu perlu untuk melupakan zon selesa mereka untuk lebih survive dan belajar hidup susah. Mungkin dengan cara ini dapat menyedarkan orang Melayu dari lena yang panjang.

Saya pun orang Melayu, dan di lahirkan dalam keluarga dan kejiranan Melayu. Saya sedar tentang semua ini. Dan saya selalu memerhatikan dan membuat kesimpulan sendiri. Coretan ini adalah sekadar pemerhatian saya dan tidak berniat untuk memburukkan dan memalukan sesiapa...

1 comment:

  1. hye eju,

    good job.. hum kiter pun tak berapa faham yelah buku tak ada lagi. tapi entri u memang ok lah..

    ReplyDelete